Sprawdziliśmy warszawskie windy

Co najmniej jedna winda/podnośnik nie działa w 45% (27 z 60) zbadanych lokalizacji. W ponad 1/3 (37%) miejsc niesprawna jest większość lub wszystkie windy. Podobny jest wskaźnik niesprawnych wind w odniesieniu do całkowitej liczby urządzeń (a nie lokalizacji): 34% nie działa.

Zepsuta i zdewastowana winda w tunelu Wisłostrady

To wyniki powtórzonego po czterech latach [zobacz >>>] badania wind i podnośników zlokalizowanych przy kładkach i przejściach podziemnych oraz na stacjach kolejowych. Tym razem dodatkowo zbadaliśmy windy na stacjach metra – wypadają zdecydowanie lepiej, lecz nawet po ich uwzględnieniu, wskaźnik niesprawności urządzeń wynosi ponad 20%.

Szczegółowe wyniki

Przebadaliśmy łącznie 169 wind, podnośników i platform przychodowych w 60 lokalizacjach w Warszawie (łącznie z metrem: 270 w 87 lokalizacjach). Sprawdzaliśmy nie tylko czy działają, ale też czy nie są brudne, pomazane lub zniszczone, czy nie narażają pasażerów na przykre zapachy. Liczyliśmy również czas jazdy dźwigów oraz weryfikowaliśmy, czy mają alternatywę w postaci pochylni dla osób na wózkach inwalidzkich (pochylnie) lub chociaż bardziej stromych podjazdów czy szyn umożliwiających wprowadzenie rowerów (szyny).

Nieczynna winda przy kładce na skrzyżowaniu Ostrobramska/Motorowa (nowa firma obsługująca dźwigi zrezygnowała z podawania planowanych dat napraw)

Wyniki nie napawają optymizmem. Aż 57 ze 169 wind (34%) było niesprawnych. Warto jednak pamiętać, że jeszcze ważniejszym wskaźnikiem niż liczba działających dźwigów jest liczba lokalizacji, w których można z wykorzystaniem tych wind przemieścić się na drogą stronę ulicy czy na poszczególne perony dworca. Co z tego bowiem, że jedna z wind przy kładce przerzuconej nad ulicą jest sprawna, skoro ta znajdująca się po przeciwległej stronie nie działa i nie pozwala osobie z wózkiem bądź na wózku przedostać się na drugą stronę? Analogicznie w przypadku stacji kolejowych i przystanków metra – sprawdzaliśmy czy za pomocą wind można się dostać we wszystkie miejsca, w które można byłoby się dostać windami, gdyby wszystkie z nich były sprawne. W ten sposób podzieliliśmy lokalizacje na trzy grupy: „da się przejechać” (możliwe połączenie we wszystkich relacjach), „nie da się przejechać” (windy nie umożliwiają przedostania się w żadnym możliwym kierunku) oraz „częściowo da się przejechać” (awarie dźwigów uniemożliwiają przemieszczanie się we wszystkich możliwych kierunkach, ale w dalszym ciągu część relacji jest dostępnych dla osoby niepełnosprawnej czy rodzica z wózkiem dziecięcym).

Nieczynna platforma schodowa na stacji Warszawa Centralna z tabliczką informacyjną wielokrotnego użytku

Okazało się, że w aż 22 z 60 lokalizacji nie da się windami przejechać na drugą stronę, a w 5 można to zrobić tylko w niektórych kierunkach. W 33 przypadkach pary (lub grupy) wind umożliwiały bezproblemowe przemieszczanie się we wszystkich przewidzianych kierunkach.

Winda na rondzie Zesłańców Syberyjskich – brudna i z pękniętą szybą, za to z kompletem kamer

Z badania wynika również, że w 34 przypadkach (20%) audytorzy mieli zastrzeżenia do estetyki wind (brudne, pomazane lub poniszczone). W 9 urządzeniach (5%) unosił się nieprzyjemny zapach).

Metro ratuje stolicę

Po raz pierwszy badaniami objęliśmy stacje metra. (Z tego względu, aby uniknąć nieporównywalności wyników, nie zostały one uwzględnione w powyższym zestawieniu.) Windy w metrze wyróżniają się pozytywnie na tle całej Warszawy: spośród 101 wind rozmieszczonych na 27 stacjach niesprawne były zaledwie dwie. Z drugiej strony, nawet po ich po uwzględnieniu, wyniki w skali całego miasta nie prezentują się dobrze. Spośród 270 wind aż 59 (22%) jest niesprawnych! Tylko w 69% ( 60 na 87) lokalizacji windy pozwalają na bezproblemowe przemieszczenie się z jednej strony na drugą, a w pięciu (6%) można to zrobić częściowo. Niewiele niższy jest też odsetek wind zniszczonych, brudnych lub pomazanych (39 sztuk, 14%) oraz wind brzydko pachnących (10 sztuk, 4%).

Zakres badania i podziękowania

Badanie wind przeprowadzono w dniach 6-7 września w ramach projektu „Miasta dla ludzi: współpraca na rzecz przestrzeni przyjaznej dla mieszkańców” realizowanego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, który jest finansowany z Funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Badaniem objęte zostały windy, podnośniki i platformy przyschodowe.

Serdecznie dziękujemy audytorom, którzy przeprowadzali testy. W szczególności wolontariuszom, dzięki którym udało się rozszerzyć badanie również o stacje metra: Piotrowi Szyszko, Alfredowi Dziewulskiemu, Tomkowi Główce i Ludmile Janion.

Wnioski

Zielone Mazowsze konsekwentnie wskazuje na problem niesprawności wind w Warszawie, który ma charakter systemowy [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>].

Efektem wysokiego odsetka notorycznie zepsutych wind i podnośników jest trwałe wykluczenie całych grup osób z możliwości swobodnego poruszania się po mieście: osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi, osób starszych. Stanowią również znaczną niedogodność dla osób z większym bagażem czy rowerzystów.

Jak rozwiązać ten problem?

1) W wielu przypadkach, w szczególności w obszarze śródmiejskim, gdzie należy promować ruch pieszy, należy zrezygnować z przejść podziemnych i kładek lub je uzupełnić o przejścia dla pieszych w poziomie jezdni (w miejscach gdzie równoległe przejście podziemne uzasadnione jest usytuowaniem np. peronów kolejowych). Nawet w sytuacji, gdy windy są sprawne, przekraczanie jezdni po zwykłym przejściu dla pieszych jest znacznie szybsze i wygodniejsze.

2) Tam, gdzie nie jest możliwe wyznaczenie przejść naziemnych rozwiązaniem może być zastąpienie ich lub uzupełnienie przez szerokie pochylnie o niskim kącie nachylenia, z których wygodnie mogą korzystać osoby niepełnosprawne, osoby z wózkami dziecięcymi czy rowerzyści. Pochylnie, w przeciwieństwie do wind, nie są narażone na awarie wynikające z warunków atmosferycznych czy aktów wandalizmu.

Cieszy fakt, że miasto deklaruje działania służące poprawie sytuacji - przede wszystkim poprzez wyznaczanie przejść naziemnych - oraz miejscami wprowadza je w życie. Jednak, jak widać, działania te powinny być realizowane szybciej i na większą skalę zamiast inwestowania w budowę przejść dla pieszych dopiero po wyrzuceniu milionów w renowację kładek. Przykładem dotychczasowego podejścia jest kładka przez śródmiejski odcinek ul. Jagiellońskiej przy PIMot [zobacz >>>]. Należy mieć nadzieję, że zwiastunem zmian będzie sąsiednia kładka przy Kotsisa [zobacz >>>]. (Wytyczanie przejść może przy okazji zostać wykorzystane do poprawy bezpieczeństwa na jezdni poprzez korektę jej geometrii.)

Zbiorcze wyniki badań

Windy i podnośniki z wyłączeniem stacji metra

Opis wskaźnika Liczba Udział
Liczba zbadanych wind/podnośników 169 100%
- w tym niesprawnych 57 34%
Zbadane lokalizacje 60 100%
- lokalizacje, w których można przejechać na drugą stronę (sprawne wszystkie windy/podnośniki) 33 55%
- lokalizacje, w których nie można przejechać na drugą stronę 22 37%
- lokalizacje, w których można częściowo przejechać na drugą stronę (sprawna część wind/podnośników) 5 8%
Windy/podnośniki z nieprzyjemnym zapachem 9 5%
Windy/podnośniki brudne/zniszczone/pomazane 34 20%

Windy i podnośniki z uwzględnieniem stacji metra

Opis wskaźnika Liczba Udział
Liczba zbadanych wind/podnośników 270 100%
- w tym niesprawnych 59 22%
Zbadane lokalizacje 87 100%
- lokalizacje, w których można przejechać na drugą stronę (sprawne wszystkie windy/podnośniki) 60 69%
- lokalizacje, w których nie można przejechać na drugą stronę 22 25%
- lokalizacje, w których można częściowo przejechać na drugą stronę (sprawna część wind/podnośników) 5 6%
Windy/podnośniki z nieprzyjemnym zapachem 10 4%
Windy/podnośniki brudne/zniszczone/pomazane 39 14%

Lista zbadanych lokalizacji

al. Armii Krajowej / Słowackiego, Al. Jerozolimskie / C.H. Blue City, Al. Jerozolimskie / Jesionowa, al. Niepodległości / Biblioteka Narodowa, al. Stanów Zjednoczonych/Saska, Andersa / Słomińskiego i Mickiewicza/Rydygiera (windy na wiadukt Andersa), Czerniakowska / 29 Listopada, Czerniakowska / Bartycka, Czerniakowska / Szwoleżerów, Czerniakowska / Zaruskiego, Grochowska / Jubilerska, Grochowska/Garwolińska, Jagiellońska / PIMot, Marynarska / Postępu, Metro Centrum, Metro CN Kopernik, Metro Dworzec Gdański, Metro Dworzec Wileński, Metro Imielin, Metro Kabaty, Metro Marymont, Metro Młociny, Metro Natolin, Metro Nowy Świat Uniwersytet, Metro Plac Wilsona, Metro Pole Mokotowskie, Metro Politechnika, Metro Racławicka, Metro Ratusz Arsenał, Metro Rondo Daszyńskiego, Metro Rondo ONZ, Metro Słodowiec, Metro Służew, Metro Stadion, Metro Stare Bielany, Metro Stokłosy, Metro Świętokrzyska, Metro Ursynów, Metro Wawrzyszew, Metro Wierzbno, Metro Wilanowska, Most Północny/Świderska, Ostrobramska / C.H. Promenada, Ostrobramska / Motorowa, PKP Al. Jerozolimskie, PKP Lotnisko Chopina, PKP Praga, PKP Rakowiec, PKP Służewiec, PKP Toruńska, PKP Warszawa Centralna, PKP Warszawa Choszczczówka, PKP Warszawa Gdańska (windy na stacji oraz przejście w kierunku Żoliborza), PKP Warszawa Ochota, PKP Warszawa Płudy, PKP Warszawa Powiśle, PKP Warszawa Stadion, PKP Warszawa Śródmieście, PKP Warszawa Ursus Niedźwiadek, PKP Warszawa Zacisze Wilno, PKP Warszawa Żerań, PKP Żwirki i Wigury, Plac Czerwca 1976 r., Płowiecka / Edisona, Powsińska / Goraszewskiego, Powsińska / Limanowskiego, Prymasa 1000-lecia / Obozowa, Prymasa 1000-lecia / Parafialna, Puławska/Jagielska, rondo Dmowskiego, rondo Zesłańców Syberyjskich, Rzymowskiego / Cybernetyki, Rzymowskiego/Zespół Szkół 27, Sobieskiego / Czarnomorska, Sobieskiego / Instytut Psychiatrii i Neurologii, Sobieskiego / Kostrzewskiego, Sobieskiego / Truskawiecka, Toruńska/Jagiellonska, Toruńska / C.H. Marki, Toruńska/Marywilska/Wysockiego, tunel Wisłostrady, Warszawa Zachodnia PKS, Wawelska/Łęczycka, WKD Al. Jerozolimskie, Wołoska / Galeria Mokotów, Wybrzeże Gdańskie/Boleść, Żwirki i Wigury/1 sierpnia

Razem bez barier na Facebooku