O co chodzi?

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił niedawno plany remontu przejść podziemnych pod rondem Czterdziestolatka i przed Dworcem Centralnym. Drogowcy nie mają jednak zamiaru ułatwić życia pieszym i uparcie odmawiają wytyczenia przejść naziemnych, które umożliwiłyby szybkie i wygodne pokonanie Al. Jerozolimskich i ul. Chałubińskiego, m.in. osobom z niepełnosprawnościami.

Mieszkańcy już od dziś mogą składać podpisy pod petycją w sprawie wybudowania zebr.

Jak jest?

Planowany przez ZDM projekt remontu podziemia pod rondem Czterdziestolatka obudził nadzieje mieszkańców – zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami - na bezpieczne, szybkie i wygodne poruszanie się po centrum Warszawy.

Obecnie, aby dostać się na przystanki autobusowe czy tramwajowe lub by po prostu przejść na drugą stronę Al. Jerozolimskich, al. Jana Pawła II bądź ul. Chałubińskiego piesi muszą pokonać wielostopniowe schody, a potem błądzić w podziemiach.

Przekroczenie jezdni jest szczególnie trudne dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz matek prowadzących wózki.

Jak ma być?

Plany ZDM zakładają zmiany, jednak takie, które w praktyce niewiele zmienią. Owszem, zostaną wytyczone przejścia dla pieszych... ale tylko przez tory tramwajowe.

Aby się do nich dostać, nadal trzeba będzie korzystać ze schodów lub wind.

W efekcie, miastu uda się połączyć niekorzystne cechy obu rozwiązań: osoba na wózku, aby dostać się na peron tramwajowy, na którym nie ma windy, będzie musiała zarówno dwukrotnie pokonywać różnice wysokości, jak i czekać na zielone światło.

Na przystanki autobusowe przed Dworcem Centralnym wciąż nie będzie mogła się dostać w ogóle.

Dotychczas z nieskutecznych „estetyzacji” słynęło PKP, wydając wysokie kwoty na przebudowę dworców i równocześnie nie poprawiając ich dostępności. Tym razem to miasto unika rzeczywistego rozwiązania problemu.

Po przebudowie w proponowanym przez ZDM kształcie centrum miasta pozostałoby czarną dziurą komunikacji pieszej, z odległościami rzędu 1,5 km między najbliższymi przejściami dla pieszych.

Tymczasem odległość między przejściami, jak też liczba nowych przejść dla pieszych w miejscu przejść podziemnych, to wskaźniki sukcesu we wdrażaniu przyjętej jednogłośnie przez Radę Miasta strategii transportowej.

Co można zrobić?

Wybudowanie przejść dla pieszych popiera zarówno wielu mieszkańców, jak również ekspertów, aktywistów miejskich i organizacji.

Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu jednogłośnie przyjęła uchwałę o potrzebie wytyczenia zebr w okolicach Dworca Centralnego [zobacz >>>].

Podpisz petycję!

Mieszkańcy również mogą oddać swój głos za zebrami przy Centralnym. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze w ramach projektu „Razem bez barier. Warszawa przyjazna wszystkim mieszkańcom” uruchomiło petycję w sprawie przejść przy Dworcu Centralnym. Podpisy można składać przy stoisku Zielonego Mazowsza podczas Dnia Ziemi (26 IV), a także elektronicznie poprzez stronę: http://zmienmy.to/petycja/zebry-dla-ludzi-zlikwidujmy-bariery-przy-centralnym/ .

Razem bez barier na Facebooku